بازگشت آلمان و ایتالیا، نوید بخش فصل نوین رشد و شکوفایی صنعت و تجارت آذربایجان شرقی

2371
حضور دکتر رونش از شرکت ارتوگن آلمان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
اکتبر 20, 2016
75b40926-d1f4-493e-8bf6-088b34c447f018-01
محصول سفر اروپایی‌ها به تبریز
اکتبر 22, 2016

بازگشت آلمان و ایتالیا، نوید بخش فصل نوین رشد و شکوفایی صنعت و تجارت آذربایجان شرقی

pars-5

برق و الکترونیک، ساختمان و معماری مراکز تجاری و تفریحی سبک و ضد زلزله، معدن و صنایع توربین های گازی، بخاری و بادی، صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و… فعالیت دارند در تبریز و منطقه آزاد ارس حضور یافتند و از نزدیک با ظرفیت های بزرگ آذربایجان شرقی برای گسترش همکاری های فی مابین آشنا شدند.

به گزارش سرویس اقتصادی نصرنیوز، صنایع تبریز و آذربایجان شرقی از گذشته نیز همکاری های گسترده ای با اروپا و بخصوص دو کشور آلمان و ایتالیا داشته است و این همکاری ها در دوره تحریم های همه جانبه نیز علی رغم همه محدودیت ها ادامه داشته و دارد. صنعت ماشین سازی، قطعه سازی و خودروسازی تبریز، آلمان را شریک شماره یک تجاری خود می داند و همچنین صنایع غذایی این کهن شهر صنعتی نیز با کشور ایتالیا خصوصاً در زمینه ماشین آلات صنایع غذایی، بسته بندی و چاپ همکاری های بسیار نزدیکی دارد و می توان گفت شاکله مراکز بزرگ صنایع این شهر بر اساس تکنولوژی روز این دو کشور بنا شده است.

تبریز را به عنوان شهر نخست برای آغاز و گسترش تعاملات انتخاب کردیم
صاحبان صنایع و تولیدکنندگان تبریز در دوره تحریم های همه جانبه گذشته متحمل صدمات و فشارهای عدیده ای در زمینه مواد اولیه، ماشین آلات و ابزار آلات، قطعات یدکی و حتی بازار فروش محصولات خود شدند. حال اینکه این فشارها و تحریم ها در سایه تدبیر دولت امید رفته رفته کاهش می یابد و ما شاهد حضور هیاتی عالی رتبه از دو شریک مهم اروپایی در تبریز هستیم و این حضور نوید آینده ای روشن و رفع محدودیت ها و فشارهای موجود را به صنایع ما می دهد.
این هیات اقتصادی برای اولین بار نیست که به تبریز سفر می کنند. ظرفیت ها و پتانسیل های بزرگ آذربایجان شرقی این هیات را شگفت زده کرده و عزم آنها را برای گسترش روابط فی مابین منسجم تر کرده است.

pars-11

رئیس هیات اقتصادی ایتالیا و آلمان می گوید: ایران ظرفیت های بسیار قوی و بالایی برای جذب سرمایه گذاران اروپایی دارد.
«جینو تساری» به مشکلات سرمایه گذاری در برخی کشورها اشاره می کند و می گوید: در ایران به ویژه تبریز شرایط جذب سرمایه گذار خارجی به خوبی فراهم شده و این موضوع می تواند موجب افزایش رغبت سرمایه گذاران خارجی برای همکاری با تجار ایرانی شود و ادامه این روند و گفتگوهای رو در رو با تجار و بازرگانان دو کشور  می تواند درهای جدید اقتصادی را به سوی طرفین همکاری کننده بگشاید.
تساری با اشاره به سابقه درخشان تاریخی و تجاری تبریز و ابراز علاقه نسبت به فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران، می گوید: ایران یکی از کشورهای استراتژیک خاورمیانه به شمار می رود و نزدیکی تبریز به کشورهایی همچون ترکیه و اتحادیه کشورهای CIS، موجب می شود ما تبریز را به عنوان شهر نخست برای آغاز و گسترش تعاملات انتخاب کنیم و از امروز می توانیم مطمئن باشیم که در آینده نزدیک سطح همکاری در بخش های مختلف گسترش یابد.

برای انجام کار آمده ایم
هوشنگ ابراهیمی، نماینده و عضو ایرانی الاصل هیئت 12 نفره اقتصادی ایتالیایی نیز در گفتگو با خبرنگار نصرنیوز با اشاره به ظرفیت های بزرگ و کم نظیر تبریز و آذربایجان شرقی برای توسعه صنعتی و عمرانی می گوید: این هیات برای اولین بار نیست که تبریز آمده و برای آخرین بار نیز نخواهد بود و ما پس از این بطور مداوم برای گسترش هر چه بیشتر سطح همکاری ها به تبریز خواهیم آمد.
ابراهیمی با اشاره به دیدار این هیئت با استاندار آذربایجان شرقی گفت: حمایت های قاطع جناب جبارزاده از سرمایه گذاری خارجی و گسترش همکاری های آذربایجان شرقی با ایتالیا و آلمان بسیار دلگرم کننده بود.

ابراهیمی می گوید: هدف ما از حضور در تبریز انجام کار است و ما برای انجام کار تبلیغاتی و تشریفاتی اینجا نیامده ایم و در همین مدت کوتاه چندین پیش قرارداد مابین هیات ایتالیا و طرف های تبریزی به امضا رسیده است.
وی در پایان با اشاره به موقعیت استراتژیک و بی همتای آذربایجان و تبریز و توانایی تعامل و همکاری این کهن شهر صنعتی با اروپا گفت: خیلی خوب می دانیم که تبریز جایگاه ویژه و راهبردی در صنعت و اقتصاد ایران ایفا می کند و به همین منظور این شهر به عنوان نخستین پایگاه جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.

حمایت کامل از سرمایه گذاری ایتالیا و آلمان در آذربایجان شرقی
اما در این میان حمایت های دولتی از چنین تعاملاتی می تواند موفقیت این مراودات تجاری و اقتصادی را تضمین کند.
استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با هیأت اقتصادی ایتالیا، از سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌ها و گروه‌های ایتالیایی حمایت کرد و گفت: به عنوان نماینده دولت اعلام می‌کنم هر فعالیتی که سرمایه‌گذاران خارجی به طور مستقل یا با شراکت طرف‌های ایرانی در استان انجام دهند کاملا مورد حمایت است.

جبارزاده با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ آذربایجان شرقی در حوزه‌های داروسازی، نفت و پتروشیمی و قطعه‌سازی و خودروسازی، اظهار داشت: در بحث داروسازی، چهار شرکت در تبریز وجود دارد که جزو برترین‌های این حوزه هستند و با توجه به این که داروسازی ما در ساخت داروهای های‌تک، سرطانی و شیمی‌درمانی وارد شده، آماده همکاری و سرمایه‌گذاری با بخش خارجی هستیم.
وی همچنین آمادگی استان برای همکاری مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه فناوری‌ها نو را اعلام کرد.

تاکید بر تعامل دو سویه طرفین/ تبریز سابقه دیرینه ای در تجارت با اروپا دارد
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز از حمایت قاطع دولت از گسترش همکاری های آذربایجان شرقی با آلمان و ایتالیا خبر می دهد و می گوید: تبریز سابقه دیرینه ای در تجارت با اروپا دارد و این شهر دروازه ایران برای ورود به اروپا محسوب می شود.
محمد جعفر عظمایی با ذکر اینکه تبریز در زمینه تبادل تکنولوژی با اروپا همکاری های گسترده ای داشته و دارد، گفت: تعاملات ما با اروپا یک طرفه نیست و امروز هایتک ترین محصولات و ماشین آلات صنعتی ما به اروپا صادر می شود و این باعث افزایش دامنه و سطح همکاری های فی مابین خصوصاً در زمینه مواد معدنی، قطعه سازی و خودروسازی، ماشین افزارهای صنعتی و صنایع غذایی خواهد شد.
وی با تاکید بر نقش دولت به سرانجام رسیدن این تعاملات گفت: وظیفه دولت بسترسازی و حمایت است؛ اینکه این هیات امروز در تبریز حضور یافتند معلول تلطیف فضای سیاسی است که با تلاش های دیپلماتیک وزارت خارجه به سر انجام رسیده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
عظمایی بر تعامل دو سویه دو طرف تاکید می کند و می گوید: انتظار داریم رفت و آمدها دو طرفه باشد و زمینه صادرات محصولات معدنی، صنعتی و غذایی آذربایجان شرقی به ایتالیا و آلمان بیشتر فراهم شود.

pars-9

حضور سرمایه گذاران ایتالیا در منطقه آزاد ارس
اما آذربایجان شرقی در تبریز خلاصه نمی شود و این هیات روز گذشته در منطقه آزاد ارس نیز حضور یافت.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس از ابراز علاقمندی نمایندگان شرکت های ایتالیایی برای سرمایه گذاری در ارس خبر داد و گفت: ایتالیایی ها بزودی با ثبت شرکت مستقل فعالیت های اقتصادی خود در ارس را آغاز می کنند.
علیار راستگو گفت: در جلسه مشترک با طرف های ایتالیایی ظرفیت های سرمایه گذاری و مزیت های اقتصادی منطقه آزاد ارس از جمله دسترسی به انرژی و نیروی ماهر و ارزان قیمت نسبت به سایر مناطق آزاد دنیا و قوانین آسان برای تردد اتباع خارجی و مشوق های سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس تشریح شد.
وی افزود: همچنین چندین پروژه سرمایه گذاری از جمله احداث نیروگاه، تصفیه خانه، فرودگاه، مراکز گردشگری و هتلینگ به نمایندگان شرکت های ایتالیایی معرفی و پیشنهاد شد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس با اشاره به فعالیت برندهای معتبر در زمینه پوشاک و کفش در کشور ایتالیا گفت: ارس مزیت های فراوانی برای تولید و صادرات دارد و می تواند پایلوت مناسبی برای تولید و عرضه کالاهای ایتالیایی در داخل و خارج کشور باشد.

استقبال گرم بخش خصوصی آذربایجان شرقی از حضور ایتالیا و آلمان
حضور هیات اقتصادی عالی رتبه ایتالیا و آلمان در تبریز فرصت بزرگی را پیش روی بخش خصوصی دروازه اروپا برای گسترش همکاری ها و جستجوی راه های جدید افزایش کمیت و کیفیت تولیداتشان قرار می دهد.
احمد محمدزاده، مشاور صنعت و تجارت استاندار آذربایجان شرقی می گوید: ما در گذشته نیز روابط بسیار خوبی با ایتالیا داشته ایم و این روابط در سایه محدودیت های تحریم کم رنگ شده بود؛ اما حالا با بهبود اوضاع و تلطیف فضای سیاسی زمینه بسیار مساعدی برای گسترش بیش از پیش همکاری ها به وجود آمده است.
وی در خصوص موفقیت و به سر انجام رسیدن این تعاملات می گوید: قطعاً هیچ کسی رنج سفر طولانی بین ایتالیا و ایران را بدون اطمینان از نتیجه بخش بودن این سفر قبول نمی کند و قطعاً این تعاملات به نتیجه خواهد رسید و اراده طرفین بر همین امر استوار است.
محمدزاده به صنعت قطعه سازی و خودروسازی آذربایجان شرقی و اشاره کرد و گفت: در ایتالیا کمپانی های بزرگی مانند فیات حضور دارند که می توانیم در زمینه خودروسازی و قطعه سازی تعاملات بسیار سازنده و ثمربخشی با آنها داشته باشیم.
فریدون جعفری تبریزی، رئیس انجمن ماشین سازان و قطعه سازان تبریز نیز شرایط پیش رو را آرام آرام رو به بهبود ارزیابی می کند و می گوید: قطعه سازان و خودروسازان تبریز آماده تعامل و همکاری های نزدیک با کمپانی های خودروساز ایتالیا و آلمان هستند.
وی از شروع تحولاتی در زمینه صنعت قطعه سازی و خودروسازی تبریز خبر داد و گفت: در آینده نزدیک به موفقیت های بزرگی در این زمینه دست خواهیم یافت.
رئیس انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی نیز از حضور هیات عالی رتبه اقتصادی ایتالیا و آلمان در تبریز ابراز مسرت می کند و می گوید: صنایع غذایی آذربایجان شرقی مشتاق همکاری نزدیک و بیش از پیش با ایتالیا است.
یونس ژائله خواستار ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای خرید ماشین آلات و تکنولوژی صنایع غذایی شد و گفت: آذربایجان شرقی قطب بلامنازع صنایع غذایی خاورمیانه است و گسترش روابط ما با ایتالیا می تواند جایگاه ما در این صنعت را ارتقا بخشد.
وی بر تعامل دو طرفه و صادرات محصولات غذایی ایران به اروپا نیز تاکید کرد و گفت: ایران و ایتالیا هیچ مشکلی با هم ندارند و ما به تعامل با کشورهای اروپایی علاقه مندیم و امیدواریم با تامین شرایط و منابع لازم، زمینه رشد صنایع کشورمان بیش از پیش فراهم شود.

و اینک فصل رشد و شکوفایی صنعت و تجارت
بلی؛ پس از یک دوره رکود، تحریم و مدیریت غیر مدبرانه که بر پیکره صنعت و تجارت کشور تحمیل شد، اینک آرام آرام زمینه رفع محدودیت ها و سوء مدیریت ها فراهم شده و فرصت رشد و شکوفایی صنعت و تجارت کشور فراهم آمده است.
تدبیر دولت امید در سیاست خارجی و تلطیف فضای بین المللی می تواند به تدریج فضا را برای حضور شرکت های ایرانی در بازار جهانی و بهبود کیفیت و کمیت تولیدات داخلی فراهم آورد و بخش تولید را از مهجوریت و محدودیت ها دور کند.
دنیای امروز دنیای تعامل است؛ ما برای رشد و توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به تعاملات این چنینی نیاز داریم. لازم است دولت زمینه و بستر همکاری های صنایع ایران و کشورهای صاحب تکنولوژی روز و مدرن را فراهم آورد و از آنها حمایت لازم را انجام دهد تا صنایع کشور به رشد و بلوغ لازم برسند تا بتوانند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.
بخصوص در زمینه خودروسازی، آذربایجان شرقی می توان همکاری های بسیار موثری با ایتالیا و آلمان داشته باشد، کما اینکه در گذشته نزدیک هم این تعاملات در قالب شرکت ماد خودرو شروع شد، اما با وخامت اوضاع سیاسی و اعمال تحریم ها، به ناچار شرکت های خودروساز آلمانی از همکاری با طرف های ایرانی سر باز زدند. با تلطیف اوضاع سیاسی می توان به احیای دوباره این روابط و حضور کمپانی های خودئروساز آلمان و ایتالیا در تبریز امیدوار بود.

منبع: نصرنیوز