محصول سفر اروپایی‌ها به تبریز

pars-5
بازگشت آلمان و ایتالیا، نوید بخش فصل نوین رشد و شکوفایی صنعت و تجارت آذربایجان شرقی
آبان ۱, ۱۳۹۵
photo_2017-10-10_18-26-46
رونمایی از جدیدترین تکنولوژی درمان «آرتروز» خاورمیانه در تبریز
مهر ۲۶, ۱۳۹۶

محصول سفر اروپایی‌ها به تبریز

75b40926-d1f4-493e-8bf6-088b34c447f018-01
 دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: نخستین نتایج سفر هیات عالی‌رتبه اقتصادی آلمان و ایتالیا به آذربایجان شرقی نمایان شد و بزرگ‌ترین شرکت داروسازی آلمان به‌صورت رسمی وارد منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس شد.صنایع تبریز و آذربایجان شرقی از گذشته‌های دور همکاری‌های گسترده‌ای با اروپا و به‌خصوص دو کشور آلمان و ایتالیا داشته‌اند و این همکاری‌ها در دوره تحریم‌های همه‌جانبه نیز به‌رغم همه محدودیت‌ها ادامه داشت.

 

صنعت ماشین‌سازی، قطعه‌سازی و خودروسازی تبریز، آلمان را شریک شماره یک خود می‌داند و همچنین صنایع غذایی این کهن شهر صنعتی نیز با ایتالیا به‌ویژه در زمینه ماشین‌آلات صنایع‌غذایی، بسته‌بندی و چاپ همکاری‌های بسیار نزدیکی دارد و می‌توان گفت شاکله مراکز بزرگ صنایع این شهر بر اساس تکنولوژی روز این دو کشور بنا شده است.

به دنبال سفر هیاتی از آلمان و ایتالیا به تبریز و انجام مذاکراتی پیرامون همکاری‌های اقتصادی آذربایجان شرقی و آلمان، یکی از این توافق‌ها به مرحله اجرا رسید و هیاتی از آلمان برای انجام مراحل نهایی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت داروسازی آذربایجان شرقی وارد تبریز شد. هوشنگ ابراهیمی، سرپرست این هیات از سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین شرکت داروسازی آلمان در منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس خبر داد و گفت: این شرکت که تولید داروهای خاصی را در جهان در اختیار دارد، به‌طور رسمی وارد منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس شده است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد ارس میزبان دومین مرکز تولید داروی درمان آرتروز در جهان خواهد بود که اثرات جانبی آن تقریبا صفر است چراکه این دارو جزو داروهای هوشمند است. ابراهیمی به برداشته شدن تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: دولت آلمان پیش از این علاقه‌ای به ورود به بازار ایران نداشت، اما پس از توافق هسته‌ای شرکت‌های آلمانی مشتاق حضور در ایران و به‌خصوص تبریز و آذربایجان شرقی هستند.

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای شناساندن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی به هیات‌های اقتصادی آلمان و ایتالیا انجام داده است، گفت: تبریز برای سرمایه‌گذاران اروپایی جاذبه کم‌نظیری دارد و تبلیغات منفی علیه ایران در جامعه اروپا را کمرنگ می‌کند. سرپرست ایرانی‌الاصل هیات سرمایه‌گذاری آلمان با اعلام اینکه در مرحله کنونی میزان سرمایه‌گذاری و نوع محصول به دلایلی قابل ذکر نیست، گفت: تولیدات این واحد و نوع خاصی از محصولات دارویی آن به ایران، کشورهای همجوار و حتی خود اروپا صادر خواهد شد.

ابراهیمی گفت: این سرمایه‌گذاری با انتقال کامل تکنولوژی همراه خواهد بود و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ آذربایجان شرقی و تبریز در عرصه داروسازی، بی‌شک این استان به قطب بزرگ دارویی ایران و کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد. وی افزود: این سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای وسیع شکل می‌گیرد و متخصصان ایرانی در آن به‌کار گرفته خواهند شد. ابراهیمی از طی شدن مراحل اداری انجام این سرمایه‌گذاری و اخذ موافقت اصولی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: استقبال بسیار خوبی از سوی دولت ایران و مسوولان آذربایجان شرقی از انجام این کار شده است.

وی به امنیت پایدار ایران اشاره کرد و گفت: امنیتی که در ایران وجود دارد با هیچ‌چیز دیگری قابل‌مقایسه نیست و پول و سرمایه هم به دنبال امنیت می‌رود. سرپرست هیات اقتصادی آلمان به بازار ۴۰۰ میلیون نفری ایران و کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپایی به دنبال امنیت، بازارهای بکر و نیروهای متخصص کار هستند که جملگی در تبریز و آذربایجان وجود دارند. ابراهیمی از دولت روحانی به سبب به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای تقدیر کرد و گفت: به عنوان یک ایرانی به کشور خود می‌بالم و همه توان خود را برای خدمت به سرزمین خود به‌کار خواهم گرفت.

وی به اجرای برجام اشاره کرد و گفت: برجام اثرات فوری در معیشت مردم ندارد، اما رفته‌رفته این اثرات در جذب سرمایه‌گذاری‌ها و رونق اقتصادی و سپس در معیشت مردم نمایان خواهد شد. ابراهیمی در پایان گفت: مهم‌ترین مساله در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، حل مشکلات بانکی است و پس از آن دیگر مشکلات به سرعت حل خواهند شد. وی در پایان از استاندار، مسوولان و مدیران آذربایجان شرقی به سبب حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی تشکر و اظهار امیدواری کرد: روز به‌روز شاهد حضور تعداد بیشتری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی در تبریز باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *